söndag 16 januari 2011

Många tankar i litet sött huvud

"Förvänta dig inget av någon ~ du blir bara besviken"
Alltså... vad rör sig i en femårig flickas lilla söta huvud??

Fina är ju för rolig.. Igår morse, när vi satt vid frukostbordet, sa jag till Fina, när hon spillde på sig, att hon åt som en bebis eller nåt.. Hon blev tyst en liten stund sen sa hon: "Så säger man inte till sina barn"... alltså,,, att bli uppläxad av den här lilla fröken på det sättet.. Svårt att hålla sig för skratt var det ialla fall.

Hon är inne i en period då hon inte kan somna utan mig och hon ska absolut somna i min säng. Då ska vi prata en stund, tycker hon...

Nova fyllde 5 år idag och Fina skulle ha sina cerisa "tajps" (tajts) och sin prinsessklänning hon fick av tomten. Hon ville ha matchande nagellack och ville att jag skulle måla hennes naglar.. Jag sa till henne att jag inte hann göra det, men att hon kunde fråga Farmor om hon ville göra det.. Nu, vid läggdax, var det ny åthutning på gång. Fina sa till mig att "det var mitt jobb" att måla hennes naglar ~ inte Farmors.
Sen kom nästa inlägg... "Varför jobbar inte gamlingar"?? Nja.. svarade jag... gamla människor har redan jobbat så många år i sitt liv så de behöver inte jobba mer... Fina sa med gråten i rösten: "jag vill inte bli gammal".
Fina hörde Jonas och Farmor på nedervåningen och sa "pappa rockar".. Va??, sa jag... hon svarade "undrar om pappa rockar fett där nere"..
På tal om saker de säger fel..
Fina säger tajps = tajts, skabetti = spaghetti och prins i sjön= finns i sjön
Felix säger piijaja = piraya.
När Felix var liten sa han Helis = Felix och Hina = Fina, bia = välling, plyplan = flygplan

2 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg "Bia" det var nästan det enda han åt, en låååång period, också sa han "Morrmorr"
    med skorrande skånska rrrr, faktiskt väldigt tidigt/Morrmorr

    SvaraRadera
  2. Kommer i håg när du berättade om när han vill ha en " sån " å du inte riktigt förstod först att det var en risifrutti som han vill ha.Kram Pernilla

    SvaraRadera