torsdag 6 januari 2011

Skiddag 4

"Ställ inte frågan om du inte är säker på om du klarar av att höra svaret"

Imorse var det inte något roligt väder. Det blåste och snöade massor så vi skyndade oss inte till backen. Däremot hade vi bara -6.5 grader.
Det här är stugan vi bor i. Idyllisk, va?
(Alltså .. vi bor i halva stugan.. från mitten åt vänster..)

Imorse, när barnen vaknade, kröp de båda ner i Finas säng (båda sover i överslafarna) och spelade på Fellix spel. De hade inte alls bråttom upp ~ mysigt!

Idag tog jag en dag "off". Hela min kropp strejkade vid bara tanken på pjäxor, skidor och staka sig fram med Fina i släptåg och då passade det ju utmärkt att det var så "tråkigt" väder. Men det är ingen rast och ro för det!!! Nejdå, istället blev man draghäst med glada tillrop bakom.... "Hoppla hästen".

Vid skidskolan fick Fina hjälp på med västen av Lisa. Schyssta föräldrar som bara står och tittar på.

Felix fick hjälp av Daniel

Så mycket kallare det blir när det blåser. Här ser ni "snömannen"

Idag skulle både Felix "Smygare" och Finas "Snögubbar" åkta sittliften upp och ta Familjebacken ner!!! Jag tycker det är tuffa skidlärare som ger sig ut på sådant äventyr. Här är Fina och 2 andra "Snöbollar" och Lisa i liften. Jonas hann inte ta kort på Felix grupp..

Snögubbarna hann åka en gång och Smygarna hann åka Familjebacken 2 gånger!!

Efter skidskolan åkte Fina lite i skidskolebacken och övade på guppen, stanna och svänga. Felix och Jonas åkte till den stora backen och övade där. Felix börjar äntligen öva på svängar så det inte bara är full fart framåt!
Här står han och poserar framför ingången till liften.

Här kommer "Skidkungen!

...och igen...


...och igen, och igen, och igen.. De här ungarna är som små evighetsmaskiner. Det finns inget stopp på dem! Mer, mer, MER!!!

Till Felix förtjusning ville Jonas bort och öva hopp i rampen... Full fart framåt, Felix!!

...ååååååå upp mot hoppet. (Som tur är får han inte upp tillräckligt med fart så han hoppar.. vilket glädjer hans mammas hjärta)

När Fina fick höra att de var vid rampen ville hon också dit. Givetvis ville hon också upp i rampen... Idag sa pappa äntligen JA!

..tjooooo hoooo.. och iväg! Hon föll men slog sig inte.. Sen ville hon inte prova mer...

..men Felix åkte igen och igen och igen...

Jag blev ganska frusen av att stå och titta efter skidskoleungarna och sen i barnbacken.. så då försvann jag in på Tandådalens Wärdshus.. Så här såg jag ut utifrån... Med en cider, jordnötter och en kopp kaffe hade jag det varmt och skönt och full utsikt på busfröna där ute..
Det kallar jag jämn könsfördelning.. Jonas sliter med båda barnen där ute där det snöar och är kallt och jag sitter och myser där inne med en cider.. *S*
DET kallar jag s e m e s t e r ...hehehe

...efter ett tag kom en frusen liten Fina in och gottade sig i värmen hos mig. Hon fick INTE en cider att dricka som det kanske ser ut på bilden. Hon fick en coca.

..en bild på en snöig pappa med sin bräda hann vi ta när han gick förbi....

När vi kom tillbaka till stugan hade det snöat massor. Det var inte så lätt att gå och Felix fick för sig att han skulle ta en genväg till stugdörren.. men ni vet ju vad man säger.."Genväg är senväg"... Han sjönk ner till midjan i snön..

Vi andra tog den lite lättare vägen. Inte lika mycket snö.


Väl inne i stugan satte vi igång en film. Fina hoppade in i duschen för att sen joina Felix i soffan och Jonas hängde upp alla snöiga kläder och värmde glögg och tände en brasa.

Jag som inte förbrännt så många kalorier idag, gick ut och skottade hela gången... jag menar... på tal om jämn könsfördelning...

..och ni som undrar vad vi gör om kvällarna...
När jag inte har datorn i knäet och chattar på Facebook, så tittar vi på TV, lagar vi mat, äter, bloggar ~ det tar jättemycket tid med bara ett mobilt bredband och dålig täckning, bastar, barnen ritar eller leker eller så sover man en stund i soffan. Det blir inga vansinnigt sena kvällar om man säger så..

2 kommentarer:

  1. Tack för dagens....händelser...ser mysigt ut..../Mamma

    SvaraRadera
  2. Roligt med alla bilder och all text. Ser skönt ut att få komma hem till stugan och somna på soffan när man är trött av all friskt luft och dagens aktiviteter. Hälsa alla! /Farmor

    SvaraRadera